Se valgfagene
7.-9. klasse - Obligatoriske valgfag
Håndværk og design (2-årigt)
Valgfaget har fokus på forarbejdning, materialer og design.
Eleverne skal i faget håndværk og design gennem praktiske og sansemæssige erfaringer udvikle
håndværksmæssige kompetencer til at designe, fremstille og vurdere produkter med æstetisk,
funktionel og kommunikativ værdi. Eleverne skal tilegne sig viden og færdigheder om håndværk,
forarbejdning, materialer og designprocesser gennem praktisk arbejde i værksteder med forskellige håndværk, primært i tekstil, træ og metal. Faget skal styrke elevernes innovative og entreprenante kompetencer.
Stk. 2. Eleverne skal i arbejdet med håndværk og design lære at forstå samspillet mellem idé,
tanke og handling frem til et færdigt produkt. Gennem praktiske håndværks- og designprocesser
skal eleverne lære at arbejde undersøgende, problemløsende og evaluerende, så en kreativ, innovativ og entreprenant tilgang fremmes. Eleverne skal såvel individuelt som i samarbejde gennem
stillingtagen og handling opnå tillid til egne muligheder og opleve glæde ved at arbejde med
hænderne.
Stk. 3. Eleverne skal gennem håndværk og design opnå forståelse for materiel kultur i elevernes
hverdag og i forskellige kulturer og tidsperioder. Eleverne skal tilegne sig forståelse for ressourcer,
miljø og bæredygtig udvikling i relation til håndtering af materialer.
Madkundskab (2-årigt)
Valgfaget har fokus på mad, sundhed, fødevarebevidsthed, madlavning samt måltid og madkultur.
Eleverne skal i faget madkundskab tilegne sig færdigheder og viden om mad, smag, sundhed,
fødevarer, madlavning og måltider og dermed udvikle kompetencer, der gør dem i stand til at
vælge og vurdere egne smags- og madvalg. Eleverne skal opnå praktiske færdigheder inden for
madlavning og kunne eksperimentere med såvel råvarer, opskrifter og retter som egen smag og
andre æstetiske erfaringer. Eleverne skal kunne foretage kritisk reflekterede madvalg på baggrund
af viden om fødevarer, sæson, oprindelse, sundhedsværdi, produktionsformer og bæredygtighed.
Stk. 2. Gennem alsidige læringsforløb skal eleverne udvikle selvværd, fantasi, madlavningsglæde
og erkendelse, så de bliver i stand til begrundet at tage stilling til og handle i overensstemmelse
med dette. Eleverne skal lære at forbinde viden med lyst og handling i en forpligtigende praksis.
Faget skal tilrettelægges, så eleverne kan opleve værdien af et fællesskab omkring måltider.
Stk. 3. Eleverne skal lære at tage del i og medansvar for problemstillinger, der vedrører mad, madvalg, madlavning og måltider i relation til kultur, trivsel, sundhed og bæredygtighed.
For yderligere information om muligheder og pris, kan du kontakte vores lokale uddannelseschef. Kontaktinformationerne finder du længere nede på denne side.
10. klasse - Obligatoriske valgfag
Jordbrug
I valgfaget ''Jordbrug'' har vi fokus på konventionel og økologisk produktion samt natur og miljø.
Eleverne skal i faget jordbrug udvikle kompetencer inden for konventionel og økologisk produktion samt natur og miljø. Eleverne skal arbejde med problemstillinger og sammenhænge, der
knytter sig til produktion inden for jordbrugserhvervene med fokus på husdyrproduktion og planteproduktion.
Stk. 2. Eleverne skal arbejde med praksisnære metoder og værktøjer inden for konventionel
og økologisk produktion samt natur og miljø med inddragelse af elevernes egne erfaringer og
idéer. Eleverne skal arbejde videre med færdigheder og viden fra særligt biologi, fysik/kemi og
geografi. Undervisningen organiseres som projekter eller temaforløb, og der anvendes varierede
arbejdsformer, herunder undersøgelser i relevante virksomheder.
Stk. 3. Eleverne skal opnå forståelse af og kunne tage stilling til fremtidige karrieremuligheder
inden for jordbrugserhvervene og opnå færdigheder til at undersøge, perspektivere og kommunikere problemstillinger og sammenhænge i jordbruget. Arbejdet skal bidrage til at eleverne udvikler engagement, ansvarlighed og stillingtagen til væsentlige spørgsmål om menneskets samspil
med naturen, udnyttelse af naturressourcer og bæredygtig udvikling.
Stk. 4. Faget skal bidrage til, at eleverne bliver fagligt kvalificerede og afklarede og motiverede
til at vælge ungdomsuddannelse. Faget understøtter derved skolens generelle arbejde med udvikling af elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer, så de forbliver eller bliver uddannelsesparate.
Madværksted
Vores valgfag ''Madværksted'' har fokus på fødevarebevidsthed, madlavning og sundhed.
Eleverne skal i faget madværksted udvikle kompetencer til at træffe begrundede valg i forhold til
sundhed, kvalitet, smag og bæredygtighed.
Stk. 2. Eleverne skal gennem værkstedsorienterede læringsforløb udvikle kritisk bevidsthed,
madlavningsglæde og erkendelse, så de bliver i stand til begrundet at tage stilling til og handle i
overensstemmelse hermed.
Stk. 3. Eleverne skal opnå forståelse for mad, madvalg, madlavning og produktion i relation til trivsel, sundhed og bæredygtighed og kunne tage stilling til fremtidige karrieremuligheder inden for
faget.
Stk. 4. Faget skal bidrage til, at eleverne bliver fagligt kvalificerede og afklarede og motiverede
til at vælge ungdomsuddannelse. Faget understøtter derved skolens generelle arbejde med udvikling af elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer, så de forbliver eller bliver uddannelsesparate.
Metal/motorværksted
Vi arbejder med køretøjers opbygning, metalbearbejdning samt miljø og arbejdsmiljø i vores valgfag ''Metal/motorværksted''.
Eleverne skal i faget metal/motorværksted udvikle kompetencer inden for arbejde med motorers
og bilers hovedkomponenter samt arbejde i metaller ud fra hensyn til arbejdsmiljø, sikkerhed og
miljø.
Stk. 2. Eleverne skal arbejde med praksisnære metoder, materialer og værktøjer inden for autobranchen og metalindustrien ud fra deres egne erfaringer og idéer.
Stk. 3. Eleverne skal opnå forståelse for de grundlæggende mekanismer på en arbejdsplads samt
kunne tage stilling til fremtidige karrieremuligheder inden for autobranchen og metalindustrien.
Stk. 4. Faget skal bidrage til, at eleverne bliver fagligt kvalificerede og afklarede og motiverede
til at vælge ungdomsuddannelse. Faget understøtter derved skolens generelle arbejde med udvikling af elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer, så de forbliver eller bliver uddannelsesparate.
Produktudvikling og formgivning
''Produktudvikling og formgivning'' er et fag, der har fokus på håndværk, design og dokumentation. Derudover arbejder vi også med miljø og arbejdsmiljø.
Eleverne skal i faget produktudvikling og formgivning udvikle kompetencer inden for produktfremstilling og designprocesser ud fra hensyn til om miljø, sikkerhed og bæredygtighed.
Stk. 2. Eleverne skal arbejde med praksisnære metoder, materialer og værktøjer inden for fagområdet. Elevernes egne iagttagelser og eksperimenter står centralt i undervisningen for at eleverne
kan udvikle praktiske færdigheder, kreativitet og evne til refleksion.
Stk. 3. Eleverne skal opnå forståelse for de grundlæggende mekanismer inden for produktudvikling og formgivningsprocesser og kunne tage stilling til fremtidige karrieremuligheder inden for
området.
Stk. 4. Faget skal bidrage til, at eleverne bliver fagligt kvalificerede og afklarede og motiverede
til at vælge ungdomsuddannelse. Faget understøtter derved skolens generelle arbejde med udvikling af elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer, så de forbliver eller bliver uddannelsesparate.
Serviceværksted
Vores valgfag ''Serviceværksted'' handler særligt om markedsføring og kundebetjening.
Eleverne skal i faget serviceværksted udvikle kompetencer inden for markedsføring af produkter
og serviceydelser samt vejledning og rådgivning af kunder.
Stk. 2. Eleverne skal arbejde med praksisnære metoder inden for markedsføring og kundebetjening med inddragelse af elevernes egne erfaringer og idéer.
Stk. 3. Eleverne skal opnå forståelse for de grundlæggende mekanismer inden for markedsføring
og kundebetjening for derigennem at blive en kritisk forbruger og kunne tage stilling til fremtidige
karrieremuligheder inden for området afsætning.
Stk. 4. Faget skal bidrage til, at eleverne bliver fagligt kvalificerede og afklarede og motiverede
til at vælge ungdomsuddannelse. Faget understøtter derved skolens generelle arbejde med udvikling af elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer, så de forbliver eller bliver uddannelsesparate.
Sundhed og sociale forhold
I valgfaget ''Sundhed og sociale forhold'' fokuserer vi på kommunikation, sundhed og sundhedsfremmende aktiviteter. Derudover arbejder vi også med hygiejne og arbejdsmiljø.
Eleverne skal i faget sundhed og sociale forhold udvikle kompetencer inden for sundhed og
sundhedsfremmende aktiviteter, hygiejne og arbejdsmiljø samt kommunikation.
Stk. 2. Eleverne skal arbejde med praksisnære metoder, samt udfolde og inddrage sundhedsfaglige begreber og problemstillinger. Eleverne skal inddrage egen oplevelse af sundhed og
egne erfaringer i arbejdet med praksisnære problemstillinger og metoder.
Stk. 3. Eleverne skal opnå forståelse for sundhed, sociale forhold og arbejdet med mennesker. De
skal kunne tage stilling til fremtidige karrieremuligheder inden for det sociale og sundhedsfaglige
område.
Stk. 4. Faget skal bidrage til, at eleverne bliver fagligt kvalificerede og afklarede og motiverede
til at vælge ungdomsuddannelse. Faget understøtter derved skolens generelle arbejde med udvikling af elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer, så de forbliver eller bliver uddannelsesparate.
Virksomhedsfag
''Virksomhedsfag'' er et vejledende fag i 10. klasse. Kommunerne kan vælge at tilbyde virksomhedsfag som kommunalt valgfag i 7. – 9. klasse eller som anden undervisningsaktivitet i 10. klasse.
Eleverne skal i faget produktudvikling og formgivning udvikle kompetencer inden for produktfremstilling og designprocesser ud fra hensyn til om miljø, sikkerhed og bæredygtighed.
Stk. 2. Eleverne skal arbejde med praksisnære metoder, materialer og værktøjer inden for fagområdet. Elevernes egne iagttagelser og eksperimenter står centralt i undervisningen for at eleverne
kan udvikle praktiske færdigheder, kreativitet og evne til refleksion.
Stk. 3. Eleverne skal opnå forståelse for de grundlæggende mekanismer inden for produktudvikling og formgivningsprocesser og kunne tage stilling til fremtidige karrieremuligheder inden for
området.
Stk. 4. Faget skal bidrage til, at eleverne bliver fagligt kvalificerede og afklarede og motiverede
til at vælge ungdomsuddannelse. Faget understøtter derved skolens generelle arbejde med udvikling af elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer, så de forbliver eller bliver uddannelsesparate.
I alle fag arbejder vi med uddannelsesafklaring undervejs.
Vær opmærksom på, at det også er muligt at udbyde 10. klasses valgfag til 7., 8. og 9. klasse
For yderligere information om muligheder og pris, kan du kontakte vores lokale uddannelseschef. Kontaktinformationerne finder du længere nede på denne side.
Kommunale valgfag
ZBC tilbyder i samarbejde med kommunen og grundskolen udarbejdelse af undervisningsforløb for kommunale valgfag.
Eksempler på valgfag, vi har udbudt:
Masterchef
Oplev en verden fyldt med lækkerier og madkunst!
Du prøver at arbejde på måder, som de professionelle kokke gør, når de fremstiller deres mad. Du får også afprøvet, hvor god du selv er til kokkefaget, da det meste af undervisningen er praktisk. I løbet af valgfaget arbejder du både med den sunde hverdagsmad og finere gæstemad
- Du får en introduktion til, hvordan du kan arbejde kreativt med klassiske retter i køkkenet
- Du prøver at tilberede mad ud fra en forudbestilt råvarekasse
- Du arbejder med sæsonens råvarer
- Du bliver introduceret til forskellige kødudskæringer
Gennem sjove, udfordrende og praktiske øvelser lærer du om smagssansen og madens kulinariske
kvaliteter, som er vigtigt for at tilberede og spise velsmagende mad i hverdagen.
Motor, teknik og mekanik
Du får mulighed for at arbejde med teknik, mekanik og biler. Du vil i løbet af forløbet finde ud af, hvad der gemmer sig under kølerhjelmen, og hvordan en motor virker. Oplev miljøet i værkstedet og prøv kræfter med værktøj og maskiner.
- Motorarbejde, fx af- og påmontering af topstykke og kontrol af dele
- Måling af kompressionstryk
- Motorteori
- Kendskab til korrekt brug af værktøj og måleudstyr m.m.
- Test af motoren og fejlfinding.
Robotteknologi, industri og automatik
Med udgangspunkt i, hvad industrien efterspørger fra nutidens unge, kigger
vi på følgende emner:
- Hvad kan man bruge robotter til i industrien
- Hvor og hvordan kan mennesker og robotter arbejde sikkert, side om side
- Hvordan programmerer man simple ting på en robot
- Vi lærer om forskellige automatiske processer og hvilke robotter som omgiver os i dagligdagen, uden at vi tænker over det
- Hvilke discipliner arbejder man med i industrien
- Hvordan forbereder man en produktion
- Vi prøver selv en produktion fra ende til anden
- Vi lærer teorien bag produktionen og prøver den i praksis
På valgfaget:
- Programmerer vi en rigtig industrirobot
- Udforsker vi automatiseret og computerstyrede anlæg
- Bearbejder vi metal og skaber flere forskellige komponenter
- Arbejder vi med 3D print og tekniske tegninger
Sjov med brød og kager
Vi arbejder med:
- brød som bageren
- kager som konditoren
- desserter som dessertkokken
- støbt chokolade som chokolademageren
Udgangspunktet for undervisningen bliver således, at du får arbejdet med grundteknikker og metoder inden for de nævnte fag, men du vil også stifte bekendtskab med de fem grundsmage, og du får lov til at være lidt mere kreativ når vi bager, laver desserter, slik og chokolade
Spilprogrammering
Vil du prøve at udvikle dit helt eget computerspil?
Så er Gamedesign noget for dig!
- Prøv dine idéer af til nye spil
- Arbejd kreativt med digitale multimedier
- Få viden om programmering af spil
Er du også blevet træt af Candy Crush og Angry Birds?
Mangler du et spil, hvor du bare altid kan vinde, uden at skal vente en halv time på et ekstra liv eller bruge dine lommepenge på ekstra køb? Eller har du en spirrene ide til et sjovt og anerledes spil? Så er Gamedesign måske noget for dig? Faget giver dig lidt indsigt i programmering og digitale multimedier og du får brugt nogle af dine kreative sider. Der arbejdes primært med udvikling af 2D platformsspil, lidt ligesom Super Mario og undervejs vil du lære at styre en eller flere figurer f.eks. fra et tastatur eller mus, designe flere levels og implementere highscores.
Var der ikke lige dét valgfag, du ledte efter?
Tøv ikke med at kontakte os for at høre mere om muligheder og pris. Du kan kontakte en af vores lokale uddannelseschefer på kontaktinformationerne længere nede på denne side.