Gå til primært indhold Gå til footer indhold

Projekter

ZBC deltager i en række projekter, som understøtter både erhvervs- og beskæftigelsesområdet.

Urmager arbejder med urværk ved et bord
Konditor sætter kager i en montre

Vi tillægger det stor værdi at være en fremsynet skole, der bidrager aktivt til det danske samfund. Det er derfor naturligt for os at deltage i en række projekter, som understøtter både erhvervs- og beskæftigelsesområdet, og herigennem udvikle mennesker via uddannelser og kurser.

AUB-midler til praktikpladsopsøgende arbejde

Praktikpladser til unge på de erhvervsrettede uddannelser har høj prioritet. ZBC’s lokale uddannelsesudvalg og faglige udvalg søger derfor tilskud fra AUB (Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag) til etablering af flere praktikpladser.

Midlerne bruges til aktiviteter, der er rettet mod overgangen mellem grund- og hovedforløb for EUD- og EUX-elever.

Læs mere om AUB-midlerne

Erasmus+ - internationalisering inden for ungdomsområdet

ZBC søger hvert år EU tilskud til Erasmus+ KA1 aktiviteter, hvilket gør det muligt at udsende elever og medarbejdere på udvekslinger i Europa.
Herudover deltager ZBC i KA2 samarbejdsprojekter med institutioner i andre europæiske lande.

I 2019-2021 har ZBC gennem ansøgningen ”Travel 4 Future” fået bevilget EU tilskud, således vi kan sende elever og medarbejdere på udlandsophold.

Kontakt international afdeling for yderligere information: international@zbc.dk

Rekruttering af lærlinge til svinekødsbranchen

Rekruttering af lærlinge til Svinekødsbranchen

Danmarks Slagteriskole- ZBC har i samarbejde med slagterierne Danish Crown, TICAN, DatSchaub og Danepork gennemført et projekt, støttet af Svineafgiftsfonden, i perioden 2017-2023, med en længerevarende pause i årene med Corona, med det formål at fortælle unge og medarbejdere på produktionsskoler og FGU-skole rundt omkring i landet om de muligheder, branchen byder på med lærepladser inden for slagterfaget eller som tarmrenserlærling.

Slagteribranchen har som mange andre industrier en udfordring med at få tilstrækkeligt mange lærlinge, som har lyst til at uddanne sig som faglærte. Faglært arbejdskraft er fortsat vigtige for branchen for at sikre et højt kvalitetsniveau og fleksibilitet i arbejdsstyrken, og dermed branchens konkurrenceevne her og nu samt på sigt. Samtidig ved de færreste, at branchen byder på en læreplads inden påbegyndt grundforløb, hvilket betyder at karakterkravet om 02 i dansk og matematik ikke er aktuelt for de unge , der søger læreplads i kødindustrien.

Det har betydning for mange af de unge, som gerne vil en uddannelse men har svært ved at komme i gang bl.a. pga. disse karakterkrav. Som slagter- eller tarmrenserlærling får man en god lærlingeløn helt fra begyndelsen af uddannelsen, hvilket også har stor betydning for unge, dette kombineret med gode beskæftigelsesmuligheder som faglært slagter eller tarmrenser.

Hvad sker der i løbet af projektet
” Rekruttering af lærlinge til Svinekødsbranchen” var et projekt med aktiviteter på produktionsskoler og, efter nedlæggelsen af produktionsskolerne, besøg på  FGU-skoler, hvor elever fik viden om, hvad det vil sige at være slagter eller tarmrenser. En slagterlærling og en lærlingeansvarlig besøgte skolerne for at fortælle om deres hverdag og arbejdsopgaver, og hvad de brænder for ved faget. En faglærer fra Danmarks Slagteriskole fortalte om uddannelsen og skoleophold på Danmarks Slagteriskole, og elever og faglæreren udbenede i fællesskab en halv gris, så den var klar til næste dags madlavning med eleverne i skolernes køkken. Organerne fra grisen blev også brugt som afsæt til at fortælle om deres funktioner, med sammenligning til den menneskelige krop, ligesom andre emner, der interesserer eleverne, blev tages op undervejs for at sikre en god dialog. Interesserede elever fik tilbudt besøg på det nærmeste slagteri, hvor de kunne få en oplevelse af arbejdet på et slagteri. En praktikplads ventede til de elever, der fik lyst til at gå videre med uddannelse som lærling. I alt 23 unge fik en læreplads i løbet af projektet.   

Der blev i perioden 2017 til 2023, afbrudt af Corona, gennemført i alt 34 aktiviteter på produktionsskoler og FGU-skoler rundt omkring i Danmark. I 2023 var aktiviteterne suppleret med et forløb inden besøget med mere læring om svinekød og svinekødsbranchen ved hjælp af læringsplatformen ”Den digitale gris”, der på en sjov og interaktiv måde gav eleverne en bredere indsigt og viden om slagteribranchen. ” Den digitale gris” understøtter desuden udvalgte læringsmål for elever på FGU-skoler, så det kan integreres i undervisningen, men læringsplatformen kan også bruges til elever på Folkeskolens udskolingstrin.

Foruden at rekruttere lærlinge til branchen var formålet også at udbrede kendskabet til undervisere og vejledere på skolerne om slagteribranchen som en mulig vej til uddannelse og karriere, samt at styrke samarbejdet mellem skoler og slagterier med det formål at sikre flere elever på FGU-skolerne en uddannelse og job i svinekødsbranchen fremadrettet.

Projektet blev afsluttet i 2023, og det gode samarbejde forventes at fortsætte med besøg på FGU skoler i slagteriernes nærområder i 2024.

Se medieomtale af besøg på FGU, Midt-Vest i Herning

19:30 - 10. okt 2023 | TV MIDTVEST


Kontaktinfo
Mere information om projektet kan fået hos projektleder Karen Inge Wahlgreen kaw@zbc.dk eller tlf. 41721020

EU-støttede projekter, Socialfond+

AMIGO - andre muligheder i grøn omstilling

AMIGO er finansieret under Den Europæiske Socialfond Plus DEM-støtte fra de decentrale erhvervsfremmemidler. Projektet ligger inden for rammerne af socialfondsprogrammets prioritet 1 "Kvalificeret arbejdskraft til virksomheder", og specifikke indsatsområde ”Erhvervsuddannelse og videregående uddannelse”. Det samlede budget for projektet er kr. 9.363.900. 

ZBC er leadpartner på AMIGO, og gennemfører projektet i samarbejde med Roskilde Tekniske Skole, Nordsjællands Erhvervs- og Gymnasieskole og EUC Sjælland.

Projektets formål:

For det første et mål om at rekruttere yderligere 200 ufaglærte beskæftigede og ledige, unge voksne, til en erhvervsuddannelse og eller til gennemførsel af et / flere AMU-kurser, der er meritgivende til en erhvervsuddannelse.

For det andet fokus på at understøtte SMV-virksomheders grønne omstilling.

AMIGO har 4 hovedindsatsområder:

  1. Motivering af virksomheder
  2. Motivering gennem vejledning af beskæftigede og voksne unge
  3. Realkompetencevurdering af beskæftigede og voksne unge
  4. Optag, onboarding og fastholdelse på Erhvervs- og AMU-uddannelser

Projektperiode fra 1. januar 2023 – 31. december 2025.

Hvis du vil vide mere om projektet kan du kontakte projektleder Anne Bahn Eghøje på mail abeg@zbc.dk

Aktiv EUD - aktiv indføring til erhvervsuddannelse

Aktiv EUD er finansieret under Den Europæiske Socialfond Plus og med tilskud fra Region Sjællands regionale udviklingsmidler. EU-støtten gives under specifik målsætning i socialfondsprogrammet "e)" og prioritet "2.1 "Kompetencer til fremtiden”.  Det samlede budget for projektet er på kr. 7.491.260.

ZBC er leadpartner på Aktiv EUD, og gennemfører projektet i samarbejde med Roskilde Tekniske Skole og EUC Sjælland.

Projektets formål:

For det første et mål om at øge antallet af unge der motiveres til at påbegynder en ungdomsuddannelse, og dermed øge antallet af faglærte i Region Sjælland.

For det andet fokus rettet mod uddannelsesparate unge, som ikke påbegynder en uddannelse og typisk ender som ufaglærte.

Aktiv EUD har 4 hovedindsatsområder:

  1. Opsøgning af unge
  2. Uddannelsesvejledning via hackathon forløb
  3. Virksomhedsrepræsentation
  4. Opfølgende vejledning

Projektperiode fra 1. januar til 31. december 2024.

Hvis du vil vide mere om projektet kan du kontakte projektleder Anne Bahn Eghøje på mail abeg@zbc.dk

Fremtidens kloge hænder

Formål: Gennem arbejdet med relationer både udad til og indad til vil projektet ”Fremtidens kloge hænder” er medvirke til at øge/fastholde rekrutteringen til erhvervsuddannelser i en tid med faldende ungdomsårgange, samt bidrage til at fastholde flere, imens de er i gang med deres erhvervsuddannelse. Det sker gennem tre overordnet indsatser med fokus på grundskolen, erhvervsuddannelser og erhvervslivet.

Periode: 1. januar 2023 –  31. december 2025

Partnere: NEG, CELF, ZBC

Budget: 24.174.249kr.

PIT – Paradigmeskifte for Implementering af velfærdsTeknologi

PIT-projektet er finansieret under Den Europæiske Socialfond Plus og DEM-støtte fra de decentrale erhvervsfremmemidler. Projektet ligger inden for rammerne af regionalfondsprogrammets prioritet 5 "Udvikling af styrkeposition for velfærdsteknologi" og socialfondsplusprogrammets indsatsområde 2.1.2. "Kompetenceløft og livslang læring".

Det samlede budget for projektet er kr. 10.494.355.

Projektperioden er fra den 1. januar 2024 til 31. december 2026

ZBC er leadpartner på PIT, og gennemfører projektet i samarbejde med firmaet Oiva og Roskilde og Køge kommune.

Projektets formål er:

  • At accelerere spredningen af velfærdsteknologi gennem fokus på opkvalificering af dels aftager- og leverandørleddet i implementering og skalering af det virtuelle borgermøde (VitaComm) og
  • Fokus på kompetenceudvikling i forhold til en generel organisations- og kulturforandring i det kommunale pleje- og omsorgsarbejde.
  • Fokus på den grundlæggende opkvalificering og faglig kulturændring, der ligger bag en fuldendt implementering af velfærdsteknologiske løsninger, herunder det virtuelle borgermøde.

Det virtuelle borgermøde er en app og et softwaresystem til skærmbesøg, videomøder, opkalds- og chatkommunikation og fildeling.

PIT har 6 hovedaktivitetsområder, der omfatter udvikling af:

  1. Udvikling af generisk implementerings- og skaleringsmodel
  2. Masterclass for ledergruppen
  3. Opkvalificering af professionsbachelorer
  4. Uddannelse af teknologiagenter og leverandørrepræsentanter
  5. Kompetenceforløb for medarbejdere
  6. Implementering, skalering og videreudvikling.

Hvis du vil vide mere om projektet, kan du kontakte projektleder Kurt Jakobsen på kja@zbc.dk

Femern Fyrtårn ll

Femern fyrtårn II - kvalificeret arbejdskraft

Projektet bygger videre på indsatsen fra Femern fyrtårn I, med målrettet højt kvalificeret (specialiseret) arbejdskraft til bæredygtigt byggeri og anlæg samt afledte erhvervspotentialer. Projektet udvider indsatsen fra Femern fyrtårn I med videns- og virksomhedssamarbjeder med studerende og særlige erhvervskompetencegivende kurser for studerende og lærling i regi af bl.a. videns- og læringscentret.

  • Varighed:
    Sep. 2023 - Aug. 2026

  • Samlet budget
    42.972.880 kr.

  • EU-midler
    30.081.016 kr.