Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Om ZBC
  3. Regler og politikker
  4. Studie- og ordensregler for gymnasierne

Studie- og ordensregler for ZBC Gymnasie

Business elever samarbejder på computeren

Studie- og ordensregler for ZBC Gymnaise bygger på uddannelsernes formål, ZBC’s værdier, bekendtgørelse om studie- og ordensregler mv. i de gymnasiale uddannelser nr. 1338 af december 2019,samt
bekendtgørelse om lov om de gymnasiale uddannelser LBK nr. 957 af juni 2022.
Disse regler er udarbejdet i samarbejde mellem rektorer, vicerektorer og uddannelsesledere, vicedirektør og bestyrelse, og er gældende for alle elever på alle ZBC's gymnasieafdelinger.

Studie- og Ordensreglerne er blevet forelagt elevrådene.
Studie- og Ordensreglerne er gældende fra april 2024.

Rammesætning

ZBC Gymnasie har hovedfokus på elevens læring og trivsel.
Vi lægger derfor vægt på et studiemiljø og en pædagogisk indsats, som understøtter både fagligheden, de sociale relationer, tillid og trivsel.

Vi skal sikre den enkelte elevs mulighed for at opnå den bedst mulige læring og udvikling både individuelt og i fællesskab med andre. Vi skal ligeledes sikre en skolekultur, som forbereder eleven til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre.

En god og respektfuld tone og ordentlige omgangs- og arbejdsformer, respekt for de fysiske rammer, samt en åben og tillidsfuld kommunikation mellem skole og elev medvirker til at skabe rammen for dette. Fri og uhindret kommunikation forudsætter, at man kan se hinandens ansigt.

Brud på disse forhold, som måtte foregå uden for skolens område og i elevens fritid, vil blive betragtet som brud på skolens ordensregler, såfremt det har indflydelse på eller vurderes at kunne have indflydelse på skolens ro og orden.

Forhold, der er omfattet af straffeloven, vil blive anmeldt.

Færdselsloven er gældende på ZBC’s parkeringsplads, og det forventes, at man tilpasser sin kørsel efter forholdene og kører med lav fart og god afstand til andre trafikanter og fodgængere.

Eleven skal til en hver tid efterfølge de konkrete anvisninger, som skolen giver for at opretholde god orden uanset om disse gives mundtligt eller skriftligt.

Skolen orienterer eleven om studie- og ordensreglerne samt om konsekvenser, hvis de ikke overholdes. Dette sker i forbindelse med introforløbet, og reglerne ligger desuden på skolens hjemmeside. Eleven holdes løbende orienteret om reglerne af ledelse, studievejledere og kontaktlærere.

Gældende retningslinjer skal efterleves samvittighedsfuldt.
Gymnasieledelsen kan skærpe de eksisterende retningslinjer, når dette vurderes påkrævet.

Det er desuden elevens pligt at overholde gældende regler.

Studie- og ordensreglerne

I det følgende er studie- og ordensreglerne på ZBC Gymnasie præciseret.

Studieaktivitet og mødepligt

Eleven har pligt til at deltage aktivt i undervisningen.
Denne aktive pligt til deltagelse indebærer:

  • Fremmøde til og aktiv deltagelse i undervisningen og andre undervisningsrelaterede aktiviteter
  • Rettidig aflevering af alle skriftlige opgaver
  • Omhyggelig og korrekt brug af kilder herunder undladelse af uretmæssig hjælp (snyd)
  • Deltagelse i terminsprøver, årsprøver og lignende
Fravær

Undervisningen begynder på det tidspunkt, der er fastsat i skemaet. Undervisningen ligger normalt i
tidsrummet mellem kl. 8.00 og 16.30, men kan i særlige tilfælde placeres aftener og weekender.
Hvis en elev ikke afleverer skriftlige opgaver til det aftalte tidspunkt, betragter skolen dette som en
forsømmelse, og der registreres skriftligt fravær.

Skolen har pligt til at registrere elevernes fravær fra undervisningen. Dette gælder uanset årsagen til
fraværet, og det gælder derfor også, hvis fraværet skyldes:

  • Sygdom eller lægebesøg
  • Familiebegivenheder
  • Forsvarets dag (session)
  • Borgerligt ombud (f.eks. vidne i en retssag, valgtilforordnet m.m.)
  • Deltagelse i elevdemokratiske møder o. lign. (møder, der ikke sidestilles med undervisning)

Dog gælder det, at hvis en elev har fået registreret fravær, der skyldes deltagelse i Forsvarets Dag,
Borgerligt ombud eller elevdemokratiske møder, vil skolen ikke foretage prøvesanktioner eller flytning eller bortvisning med baggrund i elevens deltagelse i disse aktiviteter.

I relation til elevdemokratiske møder og lign. (der ikke sidestilles med undervisning), gælder dog den
undtagelse, at der kan sanktioneres, hvis et sådant fravær overstiger, hvad der efter skolens vurdering kan
anses for rimeligt.

Aktiviteter, der sidestilles med undervisning, og hvor der derfor ikke registreres fravær er f.eks.:

  • Elevrådsmøder
  • Møder i faste råd (i rimeligt omfang)
  • Øvrige skole-godkendte (1) aktiviteter så som:
    • Talentforløb
    • Ekskursion
    • Prøveaflæggelse
    • Idrætsturneringer
    • Studietur

Hvis en elev på grund af handicap eller af andre grunde midlertidigt ikke kan deltage aktivt i hele undervisningen, kan eleven søge skolens ledelse om at blive fritaget. Skolens ledelse kan bede om lægeerklæring som dokumentation for ansøgningen om at blive fritaget. Eleven afholder selv udgiften til en lægeerklæring.

Hvis eleven har særlige handicaps som f.eks. ordblindhed og synshandicaps, kan der søges om støtte til at afhjælpe de særlige problemer i forbindelse hermed. Vejledning hertil fås hos studievejledningen. 

(1) = Eleven skal have skolens godkendelse til at deltage.

Sanktioner ved fravær

Kommer eleven for sent til undervisningen eller forlader lokalet, før undervisningen er slut, betragtes dette som fravær.

Eleven skal give skolen besked om fravær fra undervisningen og årsagen hertil. Angivelse af årsagen til
fraværet er relevant, når rektor skal udøve sit skøn over, hvorvidt der skal tilbydes særlige hjælpeforanstaltninger eller eventuelt iværksættes sanktioner, som følge af det manglende fremmøde.

Ferie og fridage uden for skolens ferieplan kan medføre en skriftlig advarsel. Ferie i eksamensperioden kan medføre manglende oprykning/eksamen.

Registrering af elevens deltagelse i undervisningen gælder for et skoleår ad gangen. I tilfælde, hvor eleven i et skoleår i alvorligt omfang har tilsidesat pligten til aktiv deltagelse i undervisningen og fortsætter hermed i det følgende skoleår, kan rektor dog beslutte at iværksætte sanktioner på baggrund af en samlet vurdering af elevens situation.

Skolens fysiske rammer

Som elev på ZBC Gymnasie skal man behandle skolen og dens udstyr på ordentlig og ansvarlig vis.

Opslag må kun slås op på opslagstavlerne og skal være studierelevante.

ZBC’s lokaler må ikke anvendes til forkyndelse, tilskyndelse eller påvirkning til ekstreme eller fundamentalistiske holdninger og adfærd i strid med uddannelsesformålene eller anden adfærd, der kan fremme sådanne holdninger og sådan adfærd herunder fremme af social kontrol af andre elever i strid med uddannelsesformålene.

ZBC’s lokaler og områder – udendørs som indendørs – forventes at blive efterladt i ordentlig og ryddet stand. Nærmere bestemt skal affald smides i skraldespanden, stole sættes på plads, og service fra kantinen skal returneres til kantinen. 

Anvendelse af skolens netværk

På ZBC Gymnasie skal man som elev selv medbringe pc til undervisningen og selv være ansvarlig for sit udstyr, herunder nødvendig forsikring. Skolen tilbyder – i nødsituationer – lån af pc.

Ved skolestart udleveres login og password til skolens netværk. Password er strengt fortroligt og skal behandles som sådan. Som bruger på ZBC’s net skal systemer anvendes med respekt over for andre brugere og udstyr. Brug af skolens net skal respektere gældende lovgivning, herunder ophavsretlige regler.

Mistanke om misbrug og/eller ulovlig brug af skolens net og udstyr skal meddeles rektor.

Overtrædelse af reglerne vil medføre sanktioner. Der vil ske anmeldelse, hvis rektor vurderer, at straffeloven er overtrådt. 

Anvendelse af elektronisk kommunikation i undervisningen

Om A.I.

Vi skal på ZBC-Gymnasium være nysgerrige på A.I., og vi skal arbejde kritisk, kompetent og ansvarligt med A.I.

Medbragte computere, tablets og mobiltelefoner anvendes som et arbejdsredskab. Al brug af computer i timerne og af skolens netværk skal derfor være undervisningsrelateret. Det er ikke tilladt at chatte, skrive
eller læse e- mails, spille computerspil eller surfe på nettet i timerne med mindre, at dette indgår i en undervisningssammenhæng. 

Misbrug af computeren i undervisningen giver læreren ret til enten at bede eleven om at lukke computeren i den konkrete lektion eller ret til at bortvise eleven fra lektionen. Bortvisning registreres som fravær.

Privat udstyr kan inddrages i op til skoledagens afslutning, hvis eleven ikke imødekommer skolens anvisninger, ligesom eleven kan få forbud mod anvendelse af elektronisk udstyr i et nærmere begrænset tidsrum i 1-10 undervisningsdage.

Ved eventuel inddragelse af elevens digitale/elektroniske udstyr påtager skolen sig erstatningspligt i tilfælde
af udstyrets bortkomst.

Som elev på ZBC’s gymnasie er man forpligtet til at logge ind på netværket og læse beskeder fra lærere, studievejledere, skolens ledelse og administration minimum én gang dagligt.

Al elektronisk kommunikation skal være kendetegnet ved en god tone, og alle skal overholde god it-etik på internettet. Det er derfor ikke tilladt at misbruge internettet, eksempelvis på Facebook, eller andre elektroniske platforme, f.eks. til at ytre sig usagligt og/eller irrelevant negativt (2) om andre. Ytringerne skal være i en saglig tone og skal primært anvendes skolerelateret.

Misbrug af andres login til skolens systemer, mailkonti, Facebook eller lignende er ulovligt. Der vil ske anmeldelse, hvis rektor vurderer, at straffeloven er overtrådt.

Digital mobning/krænkelse uden for skoletiden vil medføre sanktioner, hvis rektor vurderer, at adfærden har betydning for skolens undervisningsmiljø. 

(2) = Usagligt negativt og/eller irrelevant negativt kan f.eks. (men ikke udtømmende) være at ytre sig truende, forhånende eller nedværdigende om en person eller gruppe af personer på grund af deres race, hudfarve, nationale-eller etniske oprindelse, deres tro eller seksuelle orientering. Herunder at ytre sig positivt og/eller opmuntrende om slaveri, koncentrationslejre, terrorisme, stofmisbrug, kriminalitet, krænkelser m.m.

Om brug af kilder, om uretmæssig hjælp og om plagiat og snyd

I forbindelse med udarbejdelsen af skriftlige opgaver er det en overtrædelse af studie- og ordensreglerne at plagiere andres opgaver og materiale samt uretmæssigt at bruge eget tidligere bedømt materiale. Der kan dog med tydelig og korrekt kildehenvisning (3) citeres fra og/eller henvises til eget tidligere materiale.

Det er ikke tilladt uretmæssigt at benytte eksempelvis ChatGPT eller andre former for A.I.-baserede
hjælpemidler til helt eller delvist at besvare prøve-/eksamensopgaver.

Uretmæssig hjælp til udfærdigelse af skriftlige besvarelser (ghostwriters og A.I. m.m.) medfører sanktioner.
Før eventuelle sanktioner iværksættes, kan der gennemføres en mundligt eksamination i besvarelsen. (4)

Monitorering af computer

Ved eksamener skal eleven installere cookieprogrammet ExamCookie på egen computer. (5)

Med henvisning til bekendtgørelsens §5 om regler om prøver og eksamen i de gymnasiale uddannelser (6), kan skolen kræve, at du lader din computer monitorere under prøver og eksamener. Såfremt du ikke vil lade din computer monitorere, er det et brud på gældende eksamensregler, og det betyder, at du kan blive bortvist fra eksamen.

ExamCookie monitorerer elevens computeraktivitet under eksamen, og registrerer således, om eleven
anvender ikke-tilladte hjælpemidler under en eksamen. (7)

ExamCookie afslutter sig selv når prøven eller eksamen er færdig. Programmet kan kun monitorere og
afsende data i den tid, der er afsat til prøven eller eksamen. Derfor kan computeren ikke monitoreres efter, at prøven eller eksamen er afsluttet.
Efter prøven fremgår det i ExamCookie, hvilke elever, der har anvendt ikke-tilladte hjælpemidler som
Chatbots, kommunikation med omverdenen, oversættelsesprogrammer, fildeling eller andet.

Udover, at kunne dokumentere om eleven har snydt, sikres det også, at de elever, der uberettiget
mistænkes for snyd, via dokumentation kan afkræfte mistanken

I forbindelse med eksamen kan overtrædelse af ovenstående regler betyde bortvisning og/eller bortfald af den pågældende eksamen. Ved bortvisning fra eksamen kan du først komme til en ny eksamen til næste år.
Alternativt tildeles karakteren -3. 

ZBC behandler således kun personoplysninger, når der foreligger et lovligt grundlag (8) herfor; herunder sker behandlingen af:

  • Almindelige personoplysninger i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 6
  • Følsomme personoplysninger i overensstemmelse med reglerne i databeskyttelsesforordningens
    artikel 9.

Det indskærpes, at eleven tydeligt skal orienteres om GDPR-konsekvensen af monitoreringen af aktiviteter på computeren, og at eleven derfor ikke må besøge sites og hjemmesider indeholdende personoplysninger og/eller følsomme personoplysninger, da ExamCookies tager screen shot af disse computeraktiviteter og dermed af eventuelle personlige oplysninger og/eller følsomme personoplysninger.

(3) = Kildehenvisning gældende for den pågældende opgave.

(4) = Se eventuelt: Procedure for plagiat og snyd.

(5) = Elever med computere, der anvender et styresystem, hvor ExamCookie ikke kan anvendes, aflægger eksamen med skærpet tilsyn.

(6) = Bek. nr. 1276, af 27. nov. 2017.

(7) = ExamCookie registrerer al aktivitet på computeren, dvs. aktive URL-adresser, processorer, clipboard, samt skærmbilleder ved større skærmændringer.

(8) = Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 (og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (betegnet: forordningen) og lov nr. 502 af 23. maj 2018 (databeskyttelsesloven). Kravene til behandlingsgrundlag er uddybet i persondataforordningen in fine; se evt.: https://lex.europa.eu/legal-content/DA.  

Tobak samt alkohol
Tobak

ZBC har røgfri skoletid - dette betyder, at der ikke må ryges, tages snus eller nikotinposer eller anvendes andre tobaks- og/eller nikotinholdige midler i skoletiden. Skoletiden regnes typisk fra kl. 7.30 - 16.30.
Forbuddet gælder ligeledes til fester, studieture mv.

Overtrædelse af reglerne vil medføre sanktioner og i særlige tilfælde hjemsendelse på egen regning og
risiko.

Der vil ske anmeldelse, hvis rektor vurderer, at straffeloven overtrædes.

Alkohol

Indtagelse af alkoholiske drikke må ikke finde sted på skolens område.
Forbuddet mod indtagelse af alkoholiske drikke kan rektor dog dispensere for; bl.a. i forbindelse med fester på skolen og i forbindelse med dimission.

Ved afholdelse af fester, hvor der er givet dispensation til alkoholudskænkning, er den højest tilladte alkoholprocent på 5%.

Til gallafester kan der gives tilladelse til at servere vin i begrænset omfang; ligeledes kan der til dimissioner gives tilladelse til at servere vin, da dette primært er et forældrearrangement.

For at understøtte afholdelse af fester uden udskænkning af alkohol kan der udarbejdes et varieret og
indbydende mocktail-kort (9), der er udarbejdet sammen med eleverne. Det vil endvidere altid være muligt at få serveret koldt postevand.

Indtagelse af alkoholiske drikke må som udgangspunkt ikke finde sted i forbindelse med ekskursioner eller på studieture.

Dette generelle alkoholforbud gælder både på det ordinære studietursprogram og på studieturens egentid samt på selve rejsen til og fra destinationen.

Eleven kan ved mistanke om påvirkning blive bedt om at medvirke til en test for alkohol.

På ekskursioner og studieture kan ledsagende lærere i få særlige tilfælde dispensere for indtagelse af
alkohol og dette kun i forbindelse med sociale og/eller faglige fællesarrangementer. Eventuel indtagelse af alkohol må i disse særlige tilfælde kun forekomme i begrænset omfang.

Elever, der overtræder reglerne vil blive mødt af sanktioner og i særlige tilfælde hjemsendelse på egen regning og risiko. For elever under 18 år gælder, at deres forældre/værge vil blive kontaktet.

Vi har i øvrigt på ZBC et særligt fokus på at lade introture og øvrige 1.g-arrangementer være alkoholfri.

ZBC er i dialog med hjemmet og relevante eksterne parter om at understøtte gymnasiets tilgang til at
begrænse elevernes alkoholindtag. På ZBC er der øget fokus på at være i dialog med forældre til elever under 18 år om skolens alkoholpolitik; herunder om etablering af ordning, hvor forældrene kan kontaktes for afhentning af berusede elever.

Den enkelte elev, eller ved alder under 18 år, dennes forælder/værge, skal inden elevens deltagelse i studietur med underskrift bekræfte at ville overholde skolens regler og vilkår for deltagelse samt bekræfte at ville efterkomme anvisninger fra skolens medarbejdere om regler og vilkår for deltagelse.

Andre rusmidler

Som elev på ZBC Gymnasie er det ikke tilladt at møde på skolen påvirket af, eller med eftervirkningerne af brug af, rusmidler.

Eleven kan ved mistanke om påvirkning blive bedt om at medvirke til en test for alkohol og/eller rusmidler.

Overtrædelse af reglerne vil medføre sanktioner og i særlige tilfælde hjemsendelse (også fra ekskursioner eller fra studieture) på egen regning og risiko.

Brug af illegale rusmidler eller besiddelse af illegale rusmidler eller mistanke herom vil blive politianmeldt.

(9) = Mocktail = alkoholfrie "drinks/cocktails".

Åben og ligeværdig kommunikation
Billeder m.m.

Som elev på ZBC Gymnasie optager man ikke film, billeder og lyd af andre elever på skolens områder i og uden for undervisningstiden eller i forbindelse med skoleaktiviteter som f.eks. ekskursioner og studierejser, og efterfølgende dele eller offentliggøre disse film og billeder f.eks. på internettet uden de afbildedes
skriftlige accept. Film og billeder skal have et anerkendelsesværdigt formål, og de må ikke kompromittere de afbildede.

Det er forbudt at optage film, billeder og lyd af ansatte på skolens områder i og uden for undervisningstiden eller i forbindelse med skoleaktiviteter som f.eks. ekskursioner og studierejser uden forinden at have indhentet skriftlige tilladelser fra de afbildede personer. Film og billeder skal have et anerkendelsesværdigt formål, og de må ikke kompromittere de afbildede.

Gensidig respekt

På ZBC vægtes gensidig respekt højt.
Dette betyder, at alle har et ansvar for at behandle hinanden respektfuldt og ordentligt og at have en anerkendende tilgang til andres meninger, holdninger og forskelligheder.

Enhver form for mobning, herunder også digitalt, betragtes som et alvorligt brud på ordensreglerne. 

Enhver form for chikane eller krænkelse, herunder også digitalt, betragtes som et alvorligt brud på
ordensreglerne. 

Enhver form for seksuel chikane eller krænkelse betragtes som en yderligere skærpende omstændighed. For at fremme frie holdninger, en fri debat og en åben tilgang til forskelligheder har ungdomsorganisationer som udgangspunkt, efter aftale med ledelsen, adgang til ZBC.

(Se eventuel Bilag 1 for uddybning)

Ansvar og erstatning

Den enkelte elev har selv ansvar for opbevaring af penge og andre værdigenstande. Disse bør derfor ikke
efterlades i overtøjet eller i taskerne i klasserne.

Det er elevens egen tyveriforsikring (indboforsikring), der dækker i tilfælde af tyveri af egne såkaldte løsøre. Det er elevens egen heltidsulykkesforsikring, der dækker i tilfælde af tilskadekomst på egne eller skolens genstande, forårsaget af elever.

I tilfælde af inddragelse af elevens digitale/elektroniske udstyr påtager skolen sig erstatningspligt ved
eventuel bortkomst af det indragne udstyr.

Beskadigelse af inventar eller undervisningsmateriel kan medføre krav om erstatning.

Rejseforsikring i forbindelse med studieture til udlandet er elevens ansvar. Eleven skal kunne dokumentere, at der er tegnet forsikring i forbindelse med sin deltagelse.

Sanktioner

Ved brud på skolens regler vil eleven få en advarsel, som dokumenteres. I gentagelsestilfælde vil der efter
anden advarsel blive iværksat min. én af nedenstående sanktioner: 

  • Henvisning til at aflægge prøve i enkelte eller alle fag på det pågældende klassetrin (samtidig
    bortfalder årskaraktererne).
  • Fortabelse af retten til at blive indstillet til prøve i ét eller flere fag.
  • Fortabelse af retten til at blive oprykket til næste klassetrin.
  • Udelukkelse fra konkrete arrangementer eller aktiviteter.
  • Midlertidig udelukkelse fra undervisningen i 1-10 dage på et skoleår.
  • Forbud mod anvendelse af elektronisk udstyr i et nærmere begrænset tidsrum i op til 10
    undervisningsdage.
  • Inddragelse af privat udstyr frem til skoledagen er officielt afsluttet.
  • Fratagelse af SU i kortere perioder når eleven ikke er studieaktiv.
  • Bortvisning fra ZBC med mulighed for at afslutte på en anden skole.
  • Udskrivning af ZBC

I særligt graverende tilfælde kan eleven bortvises/udskrives uden forudgående advarsler.

Advarsler bortfalder normalt ved et skoleårs afslutning.
Advarsler, der er givet som følge af uretmæssig brug af kilder (snyd), bortfalder dog ikke ved et skoleårs
afslutning.

Elever, der under et prøveforløb overtræder skolens eksamensreglement eller udviser forstyrrende adfærd, kan bortvises fra prøven. Elevens præstation ved prøven kan herefter ikke bedømmes. Såfremt bortvisning finder sted, er det først muligt igen at gå til eksamen ved næste ordinære eksamenstermin. I mindre alvorlige sager kan skolen vælge først at give en advarsel.

Oprykning til næste klassetrin

Oprykningen til næste klassetrin er betinget af, at eleven har opnået tilstrækkelige udbytte af undervisningen. Den enkeltes elev udbytte af undervisningen og standpunkt vurderes efter hvert skoleår.

Eleven har krav på oprykning til næste klassetrin, når eleven har opnået 2,0 eller derover i et gennemsnit
(simpelt) af de karakterer, der er opnået ved afslutningen af et skoleår. De krævede prøver skal være aflagt, herunder årsprøver. De stillede skriftlige opgaver, projektopgaver og lignende skal være afleveret.

Eleven kan ikke forvente oprykning til næste klassetrin, hvis standpunktet eller gennemsnit ved skoleårets
afslutning er under 2,0. Hvis eleven er nægtet oprykning til næste klassetrin, kan eleven efter rektors godkendelse få ret til at gå det pågældende klassetrin om én gang, dog således at eleven senest 5 år efter påbegyndt uddannelse skal have fuldført denne.

Hvis skolen nægter en elev oprykning for anden gang på samme klassetrin, udskrives eleven af skolen.

Klageadgang

En klage over en afgørelse efter bekendtgørelsen eller ZBC’s studie- og ordensregler skal stiles til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og sendes til Rektor på gymnasiet ved ZBC. Klagen skal være modtaget af ZBC senest 10 dage, inklusive dage uden undervisning, efter, at eleven har modtaget den afgørelse, som eleven klager over. 

For en klage over en afgørelse efter ZBC’s studie- og ordensregler om en sanktion, som udløser en skriftlig advarsel, er fristen dog 5 dage, inklusive dage uden undervisning. (10)

Hvis ZBC ikke på baggrund af klagen imødekommer den fuldt ud, og eleven ikke har trukket sin klage tilbage, udarbejder ZBC sine eventuelle bemærkninger til klagen. ZBC sender disse bemærkninger til eleven, så de er modtaget af eleven senest 7 dage, inklusive dage uden undervisning, efter, at ZBC har modtaget klagen. 

Eleven skal herefter have haft lejlighed til med en frist på 5 dage, inklusive dage uden undervisning, at
fremkomme med sine eventuelle bemærkninger til ZBC’s bemærkninger til klagen.

Sammen med klagen og sine eventuelle bemærkninger sender ZBC elevens eventuelle bemærkninger til styrelsen hurtigst muligt og senest 4 dage, inklusive dage uden undervisning, efter, at ZBC har modtaget dem eller efter udløbet af elevens frist for at fremkomme med sine eventuelle bemærkninger. 

Adgangen til at klage over en bortvisning er ikke begrænset til retlige spørgsmål. 

Klage over en sanktion har ikke opsættende virkning, medmindre ZBC henholdsvis styrelsen i ganske særlige tilfælde, navnlig hvor der er en væsentlig begrundet forventning om, at den påklagede afgørelse vil blive ophævet, træffer beslutning herom. 

(10) = Se dog https://www.retsinformation.dk §5 stk. 2 samt §6 stk. 2 nr. 1-3 om ikke-skriftlige sanktioner. 

Bilag 1

Kommunikation og debat i demokratisk fællesskab.

Demokratiet er en afgørende grundsten i det danske samfund, men det eksisterer kun så længe, at der
findes medborgere, som vil diskutere og debattere den fremtidige udvikling af samfundet

ZBC er som ungdomsuddannelsesinstitutionerne en vigtig platform til at skabe en demokratisk kultur, og derfor medvirker ZBC til at indføre eleverne i demokratiets spilleregler, og til at eleverne opnår et politisk og samfundsmæssigt engagement og demokratisk dannelse.

For at understøtte ovenstående og for at bidrage til at sikre en åben politisk og mangfoldig debat på ZBC
er det vigtigt, at ungdomsorganisationerne har gode adgangsvilkår til ZBC og til eleverne;
adgangen for ungdomsorganisationerne sikres via nedenstående kodeks:

  • Ungdomsorganisationerne og ZBC aftaler altid indhold og tidspunkt for besøget, herunder
    hvilke aktiviteter besøget indebærer. Henvendelse skal ske til ledelsen på den pågældende
    adresse
  • Ungdomsorganisationerne vil få mulighed for at mødes med elever og studerende inde på ZBC i
    løbet af skoledagen i det omfang, det ikke hindrer undervisning. ZBC vil forsøge at stille lokale
    eller sted til rådighed
  • Det er ikke en forudsætning for ungdomsorganisationernes adgang, at der i forvejen er
    medlemmer af den enkelte organisation blandt ZBC's elever
  • ZBC vil angive steder (eksempelvis opslagstavler), hvor ungdomsorganisationerne kan placere
    eller hænge materialer op
  • Det er en fordel, hvis der kan etableres samspil mellem ungdomsorganisationernes aktiviteter på ZBC og undervisningen og ZBC's aktiviteter i øvrigt
  • Ungdomsorganisationer kan henvende sig enkeltvis eller flere sammen, men det er en fordel og
    det understøtter en mangfoldig debat, hvis flere ungdomsorganisationer henvender sig
    sammen til ZBC
  • De aktiviteter, debatter, budskaber og materialer, som ungdomsorganisationerne bidrager med på ZBC, skal foregå i en konstruktiv tone og have respekt for mangfoldighed
  • Der skal være adgang for alle elever til arrangementerne
  • Enhver form for racistiske, sexistiske eller andre diskriminerende budskaber er uacceptable
  • Aktiviteterne må ikke forstyrre undervisning og læringsaktiviteter eller være i strid med
    ordensregler på ZBC
  • Ungdomsorganisationerne er som udgangspunkt ansvarlige for at gøre klar og rydde op efter et
    besøg/arrangement