Studie- og ordensreglerne
Elevernes og lærlingenes mødepligt og tilstedeværelse
Elever skal møde til og være aktive i de af skolen planlagte aktiviteter. Det kan være i form af lektioner, projekter, studieture, events og andre arrangementer.
Elever kan opleve ændringer i mødetider og mødesteder, hvis undervisningen omlægges som en del af projekter, studieture, events mm. Der vil være mødepligt til dette. Det vil altid blive varslet eleven, hvis der sker en ændring.
Fravær og registrering af fravær
Skolen skelner mellem godkendt fravær og ikke godkendt fravær.
Som udgangspunkt registreres der fravær for alle de forskellige former for aktiviteter, som eleverne har mødepligt til. Der skelnes således ikke mellem forskellige aktivitetsformer.
Fritagelse for undervisningen, begrundet i anden lovgivning, fx deltagelse i session, indkaldelse til retten og lign. underrettes til læreren, og registreres som godkendt fravær.
Sygdom registreres som godkendt fravær. Alt andet fravær registreres som Ikke godkendt fravær. For elever med uddannelsesaftale betyder det, at virksomhedens lønrefusion reduceres tilsvarende antallet af lektioner/timer, der er registreret med ikke godkendt fravær.
Hvis en elev kommer for sent registreres det som ikke godkendt fravær. Med mindre andet er aftalt skal eleven melde fravær til både skole og arbejdsplads, når de er på skole.
Sygemeldinger
Eleverne skal sygemelde sig til elevens underviser via Lectio. Hvis eleven har en uddannelsesaftale med en virksomhed, er det elevens pligt at
underrette virksomheden om fraværet, inden undervisningens start.
For kursister gælder, at evt. afbud/ fravær skal ske skriftligt på mail til kursussekretæren samt kursistens arbejdsgiver.
Skolens underretning af oplæringsvirksomheder ved forsømmelse
Skolen kan i tilfælde af forsømmelse fra elevens side, rette henvendelse til elevens oplæringsvirksomhed. Det kan være i tilfælde af udeblivelse fra undervisningen, længerevarende sygdom, brud på skolens regler og lign. Som udgangspunkt orienteres
eleven altid herom, såfremt det er muligt.
Skolen sender løbende oplysninger om elevers fravær til www.lærepladsen.dk.
Elevernes hjemmearbejde og opgaveaflevering, samt projektarbejder
Underviserne har ansvaret for udformningen af elevernes opgaver og opgavernes aflevering, mens det er elevernes ansvar at afleveres opgaverne til tiden på den aftalte
måde.
Hvis opgaver og projekter ikke afleveres til tiden, kan eleverne ikke forvente at opgaverne rettes, som de rettidigt modtagne opgaver.
Hvis opgaver ikke afleveres kan det betragtes som ulovligt fravær. Manglende opgaveaflevering kan få konsekvenser for muligheden for at gå til prøver.
Deltagelse i virtuel undervisning
Skolens stiller krav om at eleven kan ses på kamera i forbindelse med fjernundervisning. Eleven skal ses live (video), i de situationer, hvor elever og undervisere ”mødes” online fx
på ”Teams”.
Hvis eleven ikke har tændt kamera, kan det betragtes som at være fraværende fra undervisningen.
Visningen af billedet fra den enkelte elevs kamera vises alene i realtid,
og der optages og lagres ikke billeder af deltagerne i fjernundervisningen.
Det er tilladt at sløre baggrunden, hvis eleven fx ikke ønsker at dele information om det lokale, som den
pågældende befinder sig i.
I særlige situationer, som fx sorg/lettere sygdom kan eleven fritages for brug af kamera i
undervisningen. Dette kan kun ske via en forudgående godkendelse/aftale med en underviser der har ansvaret for undervisningen, og den manglende brug af kamera vil ikke blive betragtet som fravær.
Anvendelse af elektronisk kommunikation i undervisningen
Skolen opfordrer til at alle elever medbringer egen bærbar computer i opladt stand.
Som elev på ZBC er man forpligtet på at være orienteret i eget skema/moodle, samt læse beskeder fra lærere, vejledere, skolens ledelse og administration minimum en
gang dagligt.
Medbragte computere, tablets og mobiltelefoner anvendes som arbejdsredskab. Al brug
af computer i timerne og af skolens netværk skal derfor være undervisningsrelateret.
Det er ikke tilladt at chatte, skrive e-mails, spille computerspil eller surfe på nettet i timerne med mindre
det er i en undervisningssammenhæng. Misbrug af computeren i undervisningen giver
underviseren ret til enten at bede eleven om at lukke computeren eller at udelukke eleven fra den pågældende lektion. Udelukkelsen registreres som fravær. Privat udstyr kan inddrages i
op til skoledagens afslutning, hvis eleven ikke imødekommer skolens anvisninger, ligesom eleven kan få forbud mod anvendelse af elektronisk udstyr i et nærmere begrænset tidsrum.
Al elektronisk kommunikation skal være kendetegnet ved en god tone, og alle skal overholde god it-etik på internettet. Det er derfor ikke tilladt at misbruge internettet til at skrive negativt om andre. Beskeder skal skrives i en saglig tone og anvendes primært til skolerelaterede
beskeder.
Misbrug af andres login til skolens systemer, mailkonti, Facebook eller lignende er ulovligt. Der kan ske anmeldelse, hvis ledelsen vurderer, at straffeloven er overtrådt.
Skærmbrug
På ZBC anvender vi skærme, herunder blandt andet mobiltelefoner, tablets og pc'er, i undervisningen, når det er relevant for opgaverne og aktiviteterne. Det er ikke tilladt at bruge
skærme til privat brug i undervisningstiden.
Opgaver og instruktioner findes på den digitale læringsplatform Moodle/Praxis, hvor man også kan få læst opgaver op og få adgang til videomateriale.
Undervisningen er tilrettelagt, så opgaverne, så vidt muligt, løses i åbne læringsmiljøer. For at understøtte en sund arbejds- og studiebalance holdes mængden af lektier og skærmbaseret
hjemmearbejde på et minimum.
Skærmbrug på ZBC er differentieret for følgende tre målgrupper
Elever i introduktionsforløb, brobygning samt EUD 8 og 9 og andre aktiviteter målrettet grundskolen op til 9. klasse:
For grundskoleelever anvendes skærme kun i begrænset omfang i undervisningen. Eleverne er vant til faste regler for brug af mobiltelefoner i grundskolen, og denne mobiltelefonpolitik skal vi understøtte, når eleverne deltager i undervisningsforløb på ZBC.
Pædagogikken og didaktikken i de afklarende forløb skal fremme læringsaktiviteter med begrænset brug af skærme og i stedet støtte op om analoge fællesskaber, både fagligt og socialt.
Når skærme ikke bruges i undervisningen, skal de som udgangspunkt være slukkede og
opbevares i tasken. Dette gælder også ved undervisningens start.
Elever i 10. klasse og grundforløb 1:
Uanset valg af ungdomsuddannelse kommer eleverne til at uddanne sig inden for fagområder, hvor skærme bruges i større eller mindre omfang.
Undervisningen skal afspejle dette med en pædagogisk og didaktisk tilgang, der omfatter både digitale og analoge metoder. Moodle/Praxis bruges til læringspakker, der primært støtter praktisk undervisning. Elevernes mobiltelefoner inddrages, som udgangspunkt, ikke, men kan anvendes i undervisningen i det omfang, som læringsaktivitetens indhold tillader det.
Der skal være attraktive aktiviteter i pauserne, som opfordrer til at dyrke de analoge fællesskaber frem for de digitale. Når skærme ikke bruges som redskab i undervisningen, skal de som
udgangspunkt være slukkede og opbevares i tasken. Dette gælder også ved undervisningens start.
Elever på grundforløb 2 og hovedforløb:
Skærmbrug på Grundforløb 2 og hovedforløb kan tilpasses mere frit i forhold til de specifikke brancher, eleverne uddanner sig inden for.
Skærme er en naturlig del af de fleste fag, og undervisningen skal derfor forberede eleverne på at bruge disse i relevante sammenhænge. Moodle anvendes til læringspakker, der hovedsageligt understøtter praktisk undervisning, og er et vigtigt værktøj til at give underviserne mulighed for at
udøve vores pædagogiske principper og dermed sikre differentieret undervisning og fokus på elever, der har behov for det.
Åben og ligeværdig kommunikation
Som elev eller kursist på ZBC optager man ikke film, billeder og lyd af andre elever på skolens områder i og uden for undervisningstiden eller i forbindelse med skoleaktiviteter
som fx ekskursioner, og efterfølgende offentliggør disse film og billeder fx på
internettet uden de afbildedes accept.
Det er forbudt at optage film, billeder og lyd af ansatte på skolens områder i og uden for undervisningstiden eller i forbindelse med skoleaktiviteter som fx ekskursioner og studierejser uden forinden at have indhentet skriftlige tilladelser fra de afbildede personer.
Enhver form for mobning, herunder også digitalt, betragtes som et alvorligt brud på ordensreglerne.
Rygning
På ZBC er skoletiden totalt røgfri.
Det betyder, at medarbejdere, elever, kursister og gæster ikke må ryge eller på anden måde nyde tobak i skoletiden, hvilket normalt er i tidsrummet 8.00 til 16.30. Dette gælder også for ecigaretter, snus og lignende nikotinprodukter. Undtaget herfra er anvendelse af nikotinprodukter, der i en kortere periode anvendes i forbindelse med rygestop, såsom
nikotinplaster, nikotintyggegummi, m.v.
Dette gælder også, når man er på ekskursioner eller på anden måde er i skole væk fra skolens faciliteter, og når undervisningen er tidsmæssigt
forskudt.
Alkohol og misbrug
Skolen forudsætter, at eleverne og kursister møder frem udhvilede og uden at være påvirket af stoffer eller alkohol.
Indtagelse af alkohol er alene tilladt på helt særlige tidspunkter, som fester eller særlige faglige arrangementer.
Ved elevfester er det alene alkohol op til 5% som er tilladt. Skolen er i
dialog med eleverne om brug af alkohol. For elever under 18 gælder, at forældrene kan inddrages.
Studieture er som udgangspunkt alkoholfrie, og kun ved faglige arrangementer kan der indgå alkohol i meget begrænset omfang.
Besiddelse og brug af euforiserende stoffer er forbudt overalt på skolen og de tilhørende områder. Skolen kan ved mistanke afkræve, at eleven/kursisten tager en test. Hvis eleven/kursisten ikke vil lade sig teste kan eleven/kursisten nægtes adgang til
undervisningen. Overtrædelse af gældende regler, og evt. voldelig adfærd som følge af indtagelse, kan føre til bortvisning og evt. politianmeldelse. For elever under 18 år inddrages forældrene.
Sanktioner
Der vil altid være tale om en individuel bedømmelse, og skolen bestræber sig på, at der er et rimeligt forhold mellem overtrædelse og sanktion.
Skolen vil altid bestræbe sig på at være i god dialog med alle involverede parter forud for at en sanktion tildeles, ligesom skolen overholder de høringsregler der gælder.
Sanktionerne kan være:
- Mundtlige advarsler
- Skriftlige advarsler
- Midlertidig hjemsendelse,
- Indkaldelse til et fornyet skoleophold
- Udelukkelse fra undervisningen
- Overflytning til anden skole og kombinationer heraf.
Klager
Elever og kursister kan klage over skolens afgørelser efter altid gældende bestemmelser.
Administration af reglerne
Administration af reglerne følger skolens administrative procedurer herom. Således opbevares der et samlet overblik over hver enkelt elev og kursist i skolens administration
efter gældende regler.