Gå til primært indhold Gå til footer indhold
  1. Forside
  2. Erhvervsuddannelser
  3. EUV
  4. Social- og sundhedshjælper (EUV1)

Social og sundhedshjælper (EUV1)

Gå fra ufaglært til faglært. Tag uddannelsen til social- og sundhedshjælper som EUV1 og få en kortere, teoretisk uddannelse.

Social- og sundhedsassistent står med blodtryksmåler i hånden
Information om uddannelsen
Download PDF

Skoler

Ringsted

Startdatoer

Ansøgningsfrister

Økonomi

Økonomien på uddannelsen afhænger af, hvorvidt du er ledig eller i arbejde

Længde

17 uger og 3 dage

Adgangskrav

Over 25 år med minimum 2 års relevant erhvervserfaring

Social- og sundhedshjælper (EUV1) - noget for dig?

Med en uddannelse som social- og sundhedshjælper som voksen (EUV1) bliver du faglært på ca. 18 uger. Du får styrket dine kompetencer og viden inden for det sundhedsfaglige område med særligt fokus på pleje og omsorg for borgeren, sundhedsfremme og sygeplejeprocesser.

Social- og sundhedsassistent faglærer underviser elever ved dukke
Hvad lærer du om på social- og sundhedshjælper (EUV1)?

I løbet af din undervisningstid kommer du igennem flere forskellige emner, fx:

  • Anæmi, dehydrering, cystitis, obstipation, fejlernæring, immobilitet og febrile tilstande.
  • De 12 sygeplejefaglige problemområder og sygeplejeprocessen.
  • Den rehabiliterende indsats og det tværfaglige samarbejde.
  • Elementær brandbekæmpelse og førstehjælp.
  • Etik og lovmæssige regler.
  • Forflytning og lejring af borgeren.
  • Kost og ernæring.
  • Kroniske sygdomme som diabetes, kroniske obstruktiv lungelidelse, hjertekarsygdomme og apopleksi.
  • Livsfaktorer – herunder bl.a. KRAM faktorerne.
  • Medicinhåndtering i forhold til den kronisk syge borger.
  • Menneskesyn.
  • Observationer og dokumentation.
  • Professionel hjælp, omsorg og pleje.
  • Samarbejde med borgere, pårørende og kolleger.
  • Social- og sundhedshjælperens rolle.
  • Støtte og motivering af borgeren til at mestre hverdagslivet med kronisk sygdom.
  • Sundhedsfremme og forebyggelse.
  • Tidlig opsporing af nylig opståede symptomer, sygdomstegn, demens m.m.

Opbygning af social- og sundhedshjælper EUV1

Din EUV er opbygget efter tidligere erhvervserfaring - på grund af din erfaring fra arbejdsmarkedet kan du komme hurtigere gennem uddannelsen og blive faglært.

Minimum to års relevant erhvervserfaring

Realkompetence-vurdering (RKV)

ca. 18 ugers teoretisk undervisning

Afsluttende eksamen

Vil du starte på en EUV1?

Hvis du gerne vil starte på et EUV1-forløb (så dine to års relevante erhvervsfaring gør, at du kun skal have skoleforløbet), skal du have en realkompetencevurdering (RKV) inden du tilmelder dig EUV1-holdet. RKV'en klarlægger dine realkompetencer, det vil sige dine tidligere uddannelses- og erhvervserfaringer.

Hvad er optagelseskravene på social- og sundhedshjælper (EUV1)?

For at kunne tilmelde dig social- og sundhedshjælper (EUV1), skal du opfylde nedenstående krav.

To års relevant erhvervserfaring

Du skal være fyldt 25 år inden uddannelsesstart og kunne dokumentere to års relevant erhvervserfaring inden for de seneste fire år (beregnet fra uddannelsens start) fra enten:

  • Hjemmeplejen
  • Plejecentre
  • Andre arbejdspladser, hvor der udføre pleje- og omsorgsopgaver svarende til opgaver i hjemmepleje og plejecentre

Derudover er det et krav, at du kan dokumentere erfaring med alle de følgende opgaver:

  • Skal have væsentlige arbejdserfaringer med pleje og omsorgsopgaver, der afspejler oplæringsmålene.
  • Skal have erfaring fra flere vagtlag.
  • Skal i sine arbejdsfunktioner have indgået i team med sundhedsfagligt personale.
  • Skal i sine arbejdsfunktioner have indgået i sundhedsfaglig sparring.

Du skal kunne dokumentere 24 måneders erfaring på fuld tid inden for de seneste fire år, før der kan godskrives for praktikken. Det vil sige, at der ikke kan godskrives ”forud”, hvis du fx mangler et par måneder af et vikariat, når du kommer til RKV til EUV1 social- og sundhedshjælperuddannelsen. Hvis du mangler erfaring, skal du vente med at tilmelde dig til RKV før EUV1, indtil du har fulde 24 måneders erfaring.

Læs om optagelseskravene til uddannelsen som social- og sundhedshjælper (EUV1) her.

Hvordan opgør jeg min erfaring som fuldtidserfaring?

Erfaringen skal opgøres som fuldtidserfaring efter følgende regler:

  • Under 35 timer på en måned = hele den måneds
    erfaring må ikke tælles med
  • Mellem 35 timer og 104 timer på en måned =
    måneden må tælle for en halv måneds erfaring
  • 104 timer eller mere på en måned = måneden må
    tælle for en måneds erfaring
Hvad hvis jeg allerede har et gyldigt RKV-bevis?

Så kan du søge om optagelse på uddannelsen med det samme.

Har du brug for vejledning?

Sidder du med flere spørgsmål? Så er du velkommen til at kontakte os.

Hvis du har spørgsmål til RKV, kontakt:
Lisa Rosenkilde Wollesen
E-mail: lrw@zbc.dk


Hvis du har spørgsmål til EUV1, kontakt:
Caroline Toft Schaumose
E-mail: elsc@zbc.dk
Telefon: 6198 4335

Tilmelding til social- og sundhedshjælper EUV1

5 gode grunde til at gå fra ufaglært til faglært

Vil du have papir på det du kan? Her får du 5 gode grunde til at gå fra ufaglært til faglært. Som EUV1 kan du endda gøre det på kortere tid.

Hvad kan jeg bruge min social- og sundhedsuddannelse til?

Når du tager en social- og sundhedsuddannelse, har du mange muligheder foran dig.

Social- og sundhed: elever går sammen ned ad en gang
Oplæringsmål for social- og sundhedshjælper

Jf. vejledning fra FEVU (27.03.2023) gælder følgende oplæringsmål for SSH-elever. Da man som EUV1-elev bliver godskrevet for al praktik på SSH-uddannelsen, skal erfaringen være sådan, at man vil kunne sige, at den kan sidestilles med oplæringsmålene.

Oplæringsmål for social- og sundhedshjælperelever

  1. Eleven kan professionelt og selvstændigt udføre personlig pleje og omsorg samt varetage personlig og praktisk hjælp, så borgeren kan bevare sin mulighed for livsudfoldelse og
    livskvalitet.
  2. Eleven kan, under hensyntagen til selvbestemmelsesretten, motivere borgeren til at tage aktivt del i det rehabiliterende forløb, så egenomsorg, trivsel og praktisk funktionsevne bevares i hverdagen i videst mulig omfang.
  3. Eleven kan arbejde sundhedsfremmende og forebyggende og reagere hensigtsmæssigt
    på ændringer i borgerens fysiske, psykiske og sociale sundhedstilstand.
  4. Eleven kan, under hensyntagen til livsstil og livsvilkår, selvstændigt motivere og understøtte borgeren i forhold til sundhedsfremme og forebyggelse samt informere borgeren om relevante private og kommunale tilbud, herunder kontakt til netværk og frivillige.
  5. Eleven kan ud fra et fagligt skøn, samt Sundhedsstyrelsens anbefalinger til tidlig opsporing, kommunale procedurer og retningslinjer, selvstændigt iværksætte handlinger,
    herunder relevante screeninger, i forhold til borgerens hverdagsliv.
  6. Eleven kan, på baggrund af fagligt skøn af borgerens ernæringstilstand, iværksætte
    relevante initiativer, der fokuserer på borgerens kost og ernæring, herunder måltidets
    betydning.
  7. Eleven kan selvstændigt støtte, vejlede, igangsætte og evaluere fysiske, kulturelle, kreative og sociale aktiviteter sammen med borgeren for at støtte borgeren i at mestre eget
    hverdagsliv.
  8. Eleven kan selvstændigt informere og understøtte i brug af digitale hjælpemidler med
    fokus på træning og praktisk hjælp.
  9. Eleven kan fagligt dokumentere den planlagte og gennemførte indsats i pleje-, trænings- og/eller handleplaner i overensstemmelse med arbejdspladsens retningslinjer, herunder
    anvende elektroniske dokumentationssystemer.
  10. Eleven kan med en målrettet kommunikation etablere, gennemføre og afslutte det professionelle møde med borgere og pårørende, herunder inddrage relevante samarbejdspartnere.
  11. Eleven kan møde andre mennesker på en etisk, empatisk og respektfuld måde samt reflektere og begrunde sin egen professionelle rolle i udviklingen af mellemmenneskelige
    relationer.
  12. Eleven kan håndtere konflikter og arbejde voldsforebyggende ud fra arbejdspladsens
    retningslinjer for arbejdsmiljø.
  13. Eleven kan selvstændigt forflytte en borger i overensstemmelse med de ergonomiske
    principper og kan selvstændigt anvende og vedligeholde hjælpemidler og relevant
    velfærdsteknologi.
  14. Eleven kan selvstændigt anvende hygiejniske principper for personlig pleje samt medvirke til at forebygge smittespredning ud fra nationale og lokale retningslinjer samt vejlede
    borgere og pårørende herom.
  15. Eleven kan planlægge og udføre egne opgaver ud fra en forståelse af forskellen på ydelser, der reguleres efter Serviceloven og Sundhedsloven samt oplæringsstedetspraksis for
    delegation af opgaver.
  16. Eleven kan selvstændigt arbejde inden for eget kompetenceområde og efter lokale
    kvalitetsstandarder for utilsigtede hændelser mv., og indgå i samarbejder med relevante
    kolleger og tværfaglige samarbejdspartnere.

Kilde på ovenstående.

Brug for hjælp?
Brug for hjælp?
Kontakt studievejlederen
Elenore Caroline Toft Schaumose
Chat med os Besøg os Besøg os