Vinderne af Danish Retail Award 2021

Den 8. oktober blev Danish Retail Award uddelt til de 3 vindere i samarbejde med Dansk Erhverv, DH Media A/S, ZBC og fonden Konsul Axel Nielsens Mindelegat

Vinderne i 2021

Varehuschef Zilwan Rashid fra føtex, Nørrebro

Købmand Thomas Fogtmann Jordt fra REMA 1000, Tønder

Uddeler Kenneth Beenfeldt Hansen, SuperBrugsen, Faxe Ladeplads.

Læs begrundelserne for, at netop disse 3 vandt Danish Retail Award i 2021, og se videoerne med Zilwan, Thomas og Kenneth.

Som noget nyt i år har Komiteen valgt at uddele en Talentpris. Prisen gives til en af de yngre nominerede, som gjorde et stærkt indtryk med et særligt talent for måden at drive butik på. Talentprisen honoreres med en tur til London – guided af detaileksperter fra ZBC, hvor de dygtigste detailhandlere i Europa vil blive præsenteret.

Se længere nede, hvem der har fået Talentprisen 2021.

Varehuschef Zilwan Rashid fra Føtex, Nørrebro

Zilwan har gennem sin ledelse formået at skabe en yderst veldrevet forretning med kædens bedste bundlinje i både kroner og dækningsgrad. Svind er nedbragt betydeligt gennem de seneste år, til trods for at varehuset er den butik, som har flest anmeldte butikstyverier. Sygefraværet er ligeledes reduceret og ligger nu som det laveste i kæden.

Derudover viser Zilwan et ekstraordinært engagement i nærmiljøet. Zilwan har blandt andet engageret sig i og støttet ombygning af Klubhuset for Nørrebro United, ombygning af Basargrunden og startet et initiativ der sørger for genbrug af fodboldstøvler til dem, der har det økonomisk svært.

Zilwan er dygtig til at udvikle ledere både til eget varehus, men også til øvrige dele af SallingGroup, hvor Zilwan er mentor for nye varehuschefer, som skal onboardes i jobbet.

Købmand Thomas Fogtmann Jordt fra REMA 1000 i Tønder

Thomas er et forbillede i forhold til rekruttering og introduktion for nye medarbejdere til REMA 1000. Han bruger for eksempel sig selv på en nytænkende måde med virtuelle præsentationer, og han formår her at konkretisere nogle af de områder, som måske kan virke komplekse for netop nye medarbejdere. Herefter holder han fokus på udvikling af hver eneste medarbejder gennem et positivt menneskesyn og kontinuerlig sparring.

Thomas er dygtig til at lede både med tilstedeværelse og personlig ledelsesstil og er en sand ambassadør for REMA 1000. En af årsagerne til butikkens succes skyldes Thomas’ evne til at opsætte mål, som er realistiske for både ham selv og medarbejderne, så alle kender deres roller og derudover har ekstrem frihed til at nå de mål, der er i de forskellige afdelinger. Thomas’ butik er eksemplarisk veldrevet, et fyrtårn i REMA 1000 – og et stærkt bevis på, at det er mennesker, som gør forskellen.

Sidste år vandt Thomas Tønder Kommunes Sociale Virksomhedspris for sit arbejde med at ansætte mennesker med særlige behov, ligesom Thomas’ butik blev kåret som Årets REMA 1000 – en særdeles eftertragtet pris blandt kædens 357 butikker.

Kenneth Beenfeldt Hansen, SuperBrugsen, Faxe Ladeplads

Kenneth Beenfeldt Hansen har en stærk passion for den lokale forandring og det at gøre en markant forskel lokalt - fyldt med gode idéer og i en klasse for sig, når de skal drives i mål. ”Jeg er ikke kun byens købmand, men meget mere end det”, siger Kenneth, og det er netop i forhold til lokal forankring og samarbejde, at Kenneth er et forbillede og gør en forskel for mange af byens borgere, samtidig med at han er en enestående købmand og leder.

Under coronaen sørgede Kenneth for at modtage ordrer og pakke varer til svage og udsatte borgere, der ikke selv kunne handle fysisk i butikken. Korpset bestod af frivillige borgere, som i perioden var hjemsendt fra deres arbejdspladser. De frivillige leverede efterfølgende varerne ud til borgernes hjem.

Under nedlukningen var det også vigtigt for Kenneth at hjælpe eleverne fra de lokale efterskoler, fordi de ikke selv måtte handle i butikken i frikvarterer og weekender, og Kenneth sørgede for, at der blev pakket varer til eleverne flere gange om ugen. Den lokale folkeskole fik ligeledes støtte til de større klasser, som alle fik en vinterferie-pose med godter og en kærlig hilsen fra butikken på deres private adresse.

Det har også ligget Kenneth på sinde, at mange ældre har følt sig ensomme under pandemien. Derfor samarbejdede Kenneth med Folkekirkens Nødhjælp om et initiativ, der skulle vise, at der var lysere tider på vej, så butikken donerede blomster, der blev uddelt til ældre i området.

Butikken åbnede i 2017, og de sidste tre år er butikkens omsætning steget år for år. Senest med en   omsætningsvækst på 11 mio. kr., og sidste år blev butikken kåret som Årets butik i distriktet – blandt andet med begrundelse i det stærke lokale engagement og en flot udvikling på butikkens bundlinje.

Talentpris 2021: Butikschef Julie Amy Whitehouse fra Lagkagehuset, Kultorvet KBH.

Julie er en lysende stjerne i Lagkagehuset. Julie engagerer sig langt ud over sin egen butik, blandt andet som mentor for nye ledere. Under corona-pandemien, hvor hendes egen butik var lukket, rejste hun rundt på tværs af Lagkagehuset og skabte ringe i vandet i form af udvikling og engagement.

Julie har nogle ekstraordinære flotte resultater i Lagkagehusets månedlige medarbejdermålinger, hvor butikken skiller sig ud med en konstant høj trivsel i hendes team.  

Julie er også engageret i Lagkagehusets overordnede udvikling, hvor hun har kastet sig over et projekt med formål at optimere og konceptualisere salgs- og driftskonceptet i Lagkagehuset.

Julie er et unikt talent – og en ekstremt passioneret butikschef med et stort potentiale.